SOLAT HADIAH UNTUK ARWAH

SOLAT HADIAH UNTUK ARWAH

Berikut ini adalah tentang cara solat hadiah untuk arwah. Selamat membaca!

Disini akhirnya tempat kita yang kekal abadi.

Rasulullah SAW bersabda,

“Kematian adalah hadiah yang sangat berharga bagi orang yang beriman.” Beliau katakan karena “dunia adalah penjara bagi orang yang beriman,” yang terus-menerus berada dalam situasi dan keadaan sulit yang menyiksa jiwanya, dan juga karena perjuangannya maupun penolakanya terhadap hawa nafsunya sendiri. Baginya, kematian adalah kebebasan dari siksaan dan hal ini menjadi “hadiah yang tak ternilai”.

Kepada para pembaca yang budiman,

Pernahkah dulu semasa arwah hidup, anda menyenangkan hatinya dengan memberi hadiah walaupun sekali? Sebagai anak yang baik tentu akan memberinya hadiah setiap kali dapat gaji atau mendapat rezeki untuk mengenang jasanya yang membesarkan anda sehingga hari ini.

Jangan lupa setelah arwah tidak ada lagi, hadiah yang paling baik adalah doa-doa dari anak-anak serta menghadiahkan bacaaan surat-surat serta mengadakan tahlil baginya. Anak yang soleh setiap kali solat akan sentiasa mendoakan kepada ibu dan bapaknya. Anak yang tidak berdoa kepada arwah setiap kali setelah solat adalah anak yang durhaka.

Kali ini akan kami terangkan bagaimana cara mengerjakan “Solat Hadiah” untuk arwah ibu atau bapak yang baru dikubur. Memang sakit siksaan yang akan dialami oleh arwah yang baru dikubur. Maka dianjurkan keluarga itu untuk Solat Hadiah.

Dengan Solat Hadiah itu, kemungkinan siksaan yang akan dialami oleh arwah itu akan lebih ringan. Semoga Allah SWT dengan sifatnya yang Rahman dan Rahim itu akan memberi kebaikan dan kebahagiaan yang abadi.

Berdasarkan riwayat, Rasulullah s.a.w pernah bersabda:

“Pada malam pertama mayat dikubur, keadaan mayat itu berada didalam mengeluh dan resah. oleh karena itu, kasihanilah kamu untuk mengurangi rasa sakit mayat itu dengan bersedekah. Jika tidak mampu bersedekah solatlah 2 rakaat, bacalah padanya pada tiap-tiap rakaat satu kali fatihah, satu ayat kursi, satu kali al-Takathur dan 10 kali surat al-Ikhlas dan hendaklah berdoa sesudah memberi salam.”

Solat Hadiah dilakukan di waktu malam hari sesudah Solat Mahgrib atau Isya dimana siangnya arwah dikuburkan di tanah perkuburan Islam.

Cara Solat Hadiah.

1. Lafaz niat.

Artinya:

“aku niat solat hadiah dua rakaat sunat karena Allah Taala”

2. Pada rakaat Pertama dan kedua baca surat berikut:-

Al-Fatihah – 1x.
Ayat Kursi – 1x.
Surah At Takatsur – 1x.
Surah Al-Ikhlas – 10x.

3. Sesudah memberi salam, maka segeralah dibacakan doa yang berikut:

Artinya:

“Ya Allah!, Sesungguhnya aku solatkan soalt ini, dan Engkau Maha Mengetahui apa yang aku maksudkan, Ya Allah! aku memohon kepadaMu, berharap Engkau sampaikan pahalanya kepada kuburan … bin … ” (Nama Arwah)

Begitulah caranya untuk melakukan solat hadiah.

Sekian Wasallam.

  1. Taufiq says:

    Terima kasih sangat membantu sekali

  2. Afida says:

    Assalamualaikum.. nak bertanya.. solat hadiah nih memg hanya boleh dilakukan hanya malam pertama kematian ke?

    • zentijany says:

      Wa’alaikum salam wa rohmah, Boleh di lakukan tidak hanya di malam pertama kematian, tetapi sangat baik di lakukan di malam pertama, karena di malam pertama kematian si mayit di kuburnya sangat membutuhkan kiriman pahala, karena mayit sangat belum terbiasa dengan kubur dan sangat kaget dengan keadaanya,Terima kasih

  3. sofia says:

    Kalau kita tlepas mlm pertama pd waktu siangnya mayat dkebumikan , tp kita nak lakukan pd mlm ke 2 atau seterusnya , bolehkah?
    Kalau kita nak lakukan tiap tiap mlm hingga mlm ke 7 , boleh ke?

  4. shikin says:

    salam saya nk tanya solat ini boleh dilakukan hari setrusnya ke selepas sebulah arwah abah saya meninggal

    • zentijany says:

      Wa’alaikum salam, iya boleh, bahkan di lakukan setiap malam setelah tujuh hari juga boleh, dan boleh juga di lakukan untuk di hadiahkan kepada seluruh mayit muslim yang bukan keluarga kita. Terimakasih

  5. shikin says:

    adakah setiap malam atau seterusnya sembahyang hadiah ni boleh dilakukan

Leave your comment here: